1384.08.18
اسناد ملی توسعه 30 استان کشور توسط هیأت وزیران در جلسه مورخ 1384.04.05 بنا به پیشنهاد شماره 101.39238 مورخ 1384.03.07 سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و به استناد تبصره ماده 72 و ماده 155 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383 ـ به تصویب رسید.
این اسناد شامل اصلیترین قابلیتهای توسعه، عمدهترین تنگناها و محدودیتهای توسعه و شاخصهای هدف کمی در برنامه چهارم توسعه میشود. بر این اساس، سند ملی توسعه هر استان مبنای تهیه برنامههای میان مدت و بودجههای سالانه آن استان است.
همچنین سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور موظف است با همکاری دستگاههای اجرایی ملی و استانی و در چارچوب اسناد بخشی و فرابخشی، نسبت به تهیه برنامههای اجرایی و عملیاتی، شامل اهداف کمی و شاخصهای هر بخش اقدام و به استانها ابلاغ کند.
الف) اصلیترین قابلیتهای توسعه:
1- موقعیت ممتاز طبیعی و قابلیتهای زیستمحیطی، اقلیم مناسب و برخورداری از بالاترین میزان بارندگی سالانه در کشور، مجاورت با دریای خزر، وجود تالابهای متعدد و دیگر اکوسیستمهای باارزش.
2- بالا بودن سطح سواد، آگاهی و فرهنگ عمومی، بالا بودن سهم اشتغال و مشارکت اجتماعی و فرهنگی زنان و وجود نیروی انسانی تحصیلکرده و دارای تخصص بالا.
3- قابلیت توسعه کشاورزی و دامپروری در تولید محصولاتی چون برنج، چای، زیتون، بادام زمینی، توتون، مرکبات، کشت گلخانهای، گردو و فندق، گیاهان دارویی، تزئینی و علوفهای، ابریشم، خاویار، محصولات شیلاتی و آبزیپروری، عسل، انواع محصولات دام و طیور و تولید چوب.
4- قرار گرفتن در مسیر فرا قارهای کریدورهای بینالمللی حمل و نقل آزاد، توان ارائه و ارتقاء خدمات پیشرفته بندری، گمرکی و حمل و نقل، شامل دریایی، ریلی، جادهای و هوایی و وجود تنها منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی شمال کشور (بندر انزلی)، بازارچه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی در آستارا.
5- وجود جاذبههای گردشگری طبیعی، تاریخی، زیارتی و فرهنگی، از جمله سواحل دریای خزر، تالابهای انزلی، استیل آستارا، کیاکلایه لنگرود، امیرکلایه لاهیجان، بوجاق آستانه اشرفیه، نواحی جنگلی کوهستانی و کوهپایهای، آبشارها، ییلاقهای استان، پارکهای جنگلی، شهرک ماسوله، قلعه رودخان، آق اولر، بقاع متبرکه، نظیر مرقد سید جلالالدین اشرف، صنایع دستی متنوع و بازارهای محلی.
6- امکان گسترش صنایع متناسب با قابلیتهای استان.
7- برخورداری از مؤسسات و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و مهارتهای فنی و حرفهای و امکان توسعه آن با توجه به استعدادهای منطقهای و تقاضاهای تعریف شده در گستره ملی و فرا ملی در زمینه سلامت، تجارت، بازرگانی، آبزیان، توریسم و علوم دریایی.
8- برخورداری از قابلیتهای خاص ژئو اکونومیک، ژئو استراتژیک و ژئو پولتیک بهمنزله تبدیل استان به کانون تعاملات ملی و فرا ملی در شمال کشور.
9- برخورداری از امکانات متنوع تولید انرژی برق با هدف صدور آن به سایر استانها و کشورهای همجوار.
10- توانایی بهکارگیری انرژیهای نو تجدیدپذیر برای تأمین برق (انرژی باد).
11- بسترهای مناسب جهت توسعه ورزشهای گروهی و انفرادی و همچنین برخورداری از روحیه قهرمانپروری.
12- وجود دو خط لوله گاز 40 اینچ و 30 اینچ سراسری که مناطق مختلف استان را تحت پوشش قرار میدهد.
13- وجود سابقه طولانی از مشارکت افراد خیر در زمینه کمکرسانی به فقرا، آسیبدیدگان اجتماعی و احداث مراکز آموزشی.
ب) عمدهترین تنگناها و محدودیتهای توسعه:
1- تراکم بالای جمعیت، نرخ بالای بیکاری، محدودیت اراضی، فرسایش شدید منابع خاک، سیل و رانش زمین، تخریب منابع آب، بهخصوص تخریب سفرههای آب زیرزمینی، فرسودگی بافتهای قدیمی، کیفیت نامناسب شبکههای زیربنایی موجود و گسترش سکونتگاههای غیر استاندارد در شهرهای مهم استان.
2- ضعف شبکههای حمل و نقل جادهای و نبود شبکه ریلی در مسیر کریدورهای بینالمللی حمل و نقل، ضعف تأسیسات بندری و فرودگاهی و شبکههای مخابراتی نوین بینالمللی متناسب با نیازهای توسعه استان.
3- گستردگی خطی مناطق جلگهای، تمرکز جمعیت و فعالیتهای اقتصادی و خدمات برتر اجتماعی فنی و مهندسی در شهر رشت، نابرابری شدید فضایی در نظام شهری و خدماتی استان.
4- بالا بودن سرعت فرسودگی و طولانی بودن دوره ساخت تسهیلات و امکانات زیربنایی با توجه به اقلیم مرطوب و بارندگیهای فراوان.
5- حجم بالا و پراکندگی بافت روستایی و عدم تمرکز واحدهای مسکونی که منجر به افزایش هزینه احداث شبکههای خدماترسانی در استان میشود.
6- شکنندگی محیط زیست به لحاظ محدودیت اسکان جمعیتی و فعالیتهای اقتصادی.
ج) مسائل اساسی استان:
1- آلودگیهای شهری و صنعتی در محدودههای زیستمحیطی، آلودگی شدید رودخانهها، خطر نابودی گونههای باارزش گیاهی و جانوری.
2- بهکارگیری روشهای سنتی تولید در بخش کشاورزی، کوچک بودن مقیاس بهرهبرداری در اراضی کشاورزی، سطح پایین آگاهیهای فنی و تخصصی بهرهبرداران و محدود بودن بهکارگیری فنآوری نوین در بخش.
3- رعایت نکردن روشهای اصولی و مقررات مبتنی بر حفظ، احیاء و بهرهبرداری از ذخائر آبزی، جنگلها و مراتع، حضور دام در جنگل، تغییر خودسرانه اراضی جنگلی به سایر کاربریها و ممیزی نشدن اراضی مرتعی و چرای خارج از ظرفیت دام در مراتع.
4- نامناسب بودن فعالیت آبخیزداری در اراضی بالادست متناسب با حفاظت از منابع پایه و زیربناهای ایجاد شده.
5- وجود تکنولوژی از رده خارج در صنایع بزرگ استان و برخوردار نبودن آنها از سیستمهای مناسب دفع یا تصفیه فاضلاب.
6- وجود رقابت نامتعادل در کاربری زمین جهت توسعه شهری، صنعتی، کشاورزی و دیگر فعالیتهای اقتصادی در استان.
7- مشکلات موجود ناشی از استفاده غیراصولی و با کارآیی پایین اقتصادی از قابلیتهای متنوع گردشگری در نوار ساحلی و نواحی جنگلی کوهستانی.
8- عدم تناسب ظرفیت حمل و نقل زمینی استان با حجم ترافیک عبوری، کند بودن روند تخلیه بار از محوطه بندر و تکمیل نشدن زیربناها و تجهیزات فرودگاهی.
9- نبود مقررات و ضوابط اجرایی شفاف و مدون و عدم التزام در پیگیری ضوابط موجود درخصوص کاربری اراضی، فعالیتهای صنعتی، فاصله حریم راهها، نحوه ساخت و سازهای تأسیسات گردشگری و بهرهبرداری از دریا و ساحل آن، رودخانهها، تالابها، جنگلها و نواحی ییلاقی. (مورد دوم، عمدهترین تنگناها و محدودیتها با اعمال برخی از اصلاحات)
10- نبود امکانات و تأسیسات زیربنایی متناسب با نیازهای واحدهای صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی استان.
11- محدودیت تأسیسات انتقال آب از سد مخزنی سفیدرود، کمبود و فرسودگی تأسیسات شبکه آبیاری موجود.
12- پایین بودن شاخص برخورداری نقاط روستایی استان از خدمات زیربنایی (راه، آب، گاز و فاضلاب).
13- وابستگی به اقتصاد تک محصولی (برنج) و درآمد سرانه پایین، بهخصوص در نقاط روستایی.
14- تخریب گسترده زیستمحیطی ناشی از عدم وجود برنامه مدون مدیریتی کلان و ضعف مشارکت همگانی در مورد حفاظت از محیط زیست.
15- ناکافی بودن و استاندارد پایین ارائه خدمات پزشکی و درمانی در مراکز درمانی استان.
16- ناکارآمدی در بازار و بازاریابی محصولات، صنایع تبدیلی و نگهداری محصولات کشاورزی و سیاستهای حمایتی.
17- ناکافی و پایین بودن سطح استاندارد امکانات و فضاهای فرهنگی و هنری، ورزشی و آموزشی نسبت به جمعیت استان.
18- وجود بیماریهای خاص شایع و با قدمت طولانی، نظیر سرطان و کمخونیها، بهخصوص در بانوان.
19- بهرهبرداری و برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانهها که حیات آبزیان را به مخاطره میاندازد.
20- وجود تداخل در عملیات مربوط به فعالیتهای فرهنگی و هنری.
21- نبود امکانات و تأسیسات زیربنایی متناسب با نیازهای واحدهای صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی استان.
د) اهداف بلند مدت:
با توجه به قابلیتها و تنگناها، توسعه استان بر محوریت بخشهای کشاورزی و زیربخشهای مرتبط آن، گردشگری، بازرگانی و صنایع آن استوار میباشد. بدین ترتیب اهداف بلند مدت توسعه استان عبارت خواهند بود از:
1- افزایش بازدهی فعالیتهای کشاورزی و زیربخشهای مرتبط با رویکرد تأمین نیازهای ملی و رقابتپذیری در بازارهای فرا ملی.
2- تقویت جایگاه صنعت گردشگری با توجه به توان و قابلیتهای استان با عملکرد ملی و فرا ملی.
3- گسترش فعالیتهای بازرگانی (با تأکید بر ترانزیت، حمل و نقل و بازرگانی خارجی) با بهرهگیری از موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدورهای بینالمللی حمل و نقل.
4- توسعه صنعتی استان با اولویت صنایع با تکنولوژی بالا و نوین، نظیر صنایع نانو تکنولوژی، بیو تکنولوژی و IT.
5- تأمین شبکههای ارتباطی کارآمد متناسب با ضرورتهای توسعه فعالیتهای محوری استان.
6- حفظ، احیاء و بهرهبرداری بهینه از منابع طبیعی و محیط زیست و ارتقاء استانداردهای زیستمحیطی استان.
7- استفاده بهینه از زمین و اولویتبندی اصولی کاربریهای آن متناسب با ضرورتهای توسعهای استان.
8- ایجاد توازن فضایی در نظام شهری و روستایی با استفاده از قابلیتهای شهری موجود.
9- ارتقاء فعالیتهای آموزشی، فنی و حرفهای، پژوهش و فنآوری در استان متناسب با بخشهای محوری توسعه و با عملکرد ملی و فرا ملی.
10- تثبیت نرخ مناسب رشد جمعیت، کاهش ضریب تکفل و تحول و توسعه فرصتهای شغلی و تنوعبخشی به فعالیتهای اقتصادی.
11- توسعه مشارکت مؤثر و همهجانبه مردم، خصوصاً زنان، جوانان، نهادهای محلی و سازمانهای غیردولتی در فرآیندهایی نظیر تصمیمگیری، برنامهریزی و خدماترسانی.
12- توانمند نمودن اقشار آسیبپذیر، بهویژه جوانان و زنان.
13- افزایش امید به زندگی و ارتقاء سطح بهداشت و درمان و افزایش پوشش بیمههای اجتماعی بهمنظور کسب استانداردهای قابل قبول سلامت در استان.
14- ارتقاء کمی و کیفی خدمات بهداشتی، پیشگیری، کنترلی و درمانی دام و طیور.
هـ) راهبردهای بلند مدت توسعه:
1- نوینسازی واحدهای بهرهبرداری و بزرگ مقیاس نمودن اراضی کشاورزی، افزایش کارآیی واحدهای موجود، محدود نمودن کاربرد سموم دفع آفات، محدود نمودن تغییر کاربری زمینهای کشاورزی و افزایش بازدهی سیستمهای آبیاری (افزایش راندمان) و ارتقاء مهارتهای فنی و حرفهای بهرهبرداران.
2- احیاء و ضابطهمند نمودن بهرهبرداری از منابع طبیعی و زیستمحیطی با تأکید بر صیانت اکوسیستمهای ملی و ویژه استان.
3- ایجاد زمینههای مناسب برای سرمایهگذاری بخش خصوصی (داخلی و خارجی)، تعاونیها، بانکها و بخش عمومی غیردولتی در فعالیتهای محوری توسعه استان.
4- گسترش و تجهیز شبکههای زیربنایی با اولویت شبکههای ارتباطی سریع و مطمئن (امن).
5- تراکم زدایی از شهر رشت با رویکرد توزیع فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی در شهرهای موجود در جلگه گیلان (دلتای سپیدرود) با اولویت کانونهای شهری مستعد توسعه.
6- تجهیز سلسله مراتب شبکهای از شهرهای کوچک، روستا ـ شهرها و روستاهای مرکزی به خدمات اجتماعی و پشتیبان تولید.
7- توسعه صنایع با اولویت در صنایع تبدیلی و تکمیلی، صنایع تولید کالاهای مصرفی بادوام برای تقاضای خارجی، صنایع برق و الکترونیک با توجه به منابع انسانی استان در حدی که امکانات تأمین اراضی غیرکشاورزی اجازه دهد.
8- توسعه عمودی شهرها و تأکید بر اختصاص زمینهای غیرقابل کشت برای ایجاد شهرکها و نواحی صنعتی و توسعه شهری.
9- ضابطهمند نمودن نحوه واگذاری اراضی ساحلی و جنگلی برای استفاده اختصاصی، اعم از بخشهای دولتی و غیردولتی و اختصاص آنها برای کاربریهای عمومی با تأکید بر حفظ جنگلها و حریم دریا و رودخانهها.
10- ایجاد زمینههای مناسب برای گسترش و ارتقاء فعالیتهای پژوهشی و فنآوری متناسب با فعالیتهای محوری توسعه استان و بیو تکنولوژی و نانو تکنولوژی.
11- ضابطهمند نمودن ساخت و ساز در اراضی ساحلی، جنگلی و حاشیه محورهای گردشگری.
12- شناسایی، ارتقاء و تقویت نقاط گردشگری استان.
13- جلب گردشگران داخلی با هدف توزیع مجدد و کسب درآمد و جلب گردشگران خارجی (تفریحی، فرهنگی، علمی و ورزشی) با هدف بازاریابی و تبلیغ در گستره فراملی.
14- ایجاد بستر مناسب بهمنظور افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری فیمابین مراکز تولید مستقر در استان با منطقه آزاد و منطقه ویژه، بازارچه مرزی و تعاونی مرزنشینان بهمنظور گسترش دامنه نفوذ استان در مبادلات تجارت خارجی.
15- توسعه ارتباطات و زیرساختهای ارتباطی و فنآوری اطلاعات متناسب با سیاستهای توسعه فنآوری در کشور.
16- استفاده بهینه از توان موجود در زمینه تولید انرژیهای نو (باد، موج دریا و ...).
17- تغییر الگوی مصرف انرژی و افزایش بهرهوری در بخشهای مختلف در راستای کاهش سهم فرآوردههای نفتی و افزایش سهم گاز طبیعی و برق.
18- توسعه و تعمیق مشارکت مردم و تقویت بخش غیردولتی در فعالیتهای عامالمنفعه.
19- تدوین و رعایت استانداردهای استانی و ملی در حفظ محیط زیست.
20- ساماندهی بازار محصولات کشاورزی و توسعه صادرات محصولات و فرآوردههای دارای مزیت نسبی.
21- افزایش سهم کالاهای فرهنگی در سبد کالاهای مصرفی خانوارها.
22- تلاش در جهت حفظ اماکن فرهنگی و هنری موجود و گسترش فضاهای جدید با توجه به قابلیتها و نیازهای جمعیتی استان.
23- ایجاد ساز و کارهای لازم و حمایت از افزایش بهرهوری در بخشهای اقتصادی و عوامل تولید.
24- گسترش ورزشهای پرورشی، همگانی، تفریحی، قهرمانی و حرفهای در استان.
25- ریشهکنی فقر شدید و گرسنگی و بهرهمندی همگانی از مواهب توسعه اقتصادی و اجتماعی.
26- دستیابی همگانی به آموزش ابتدایی و ترویج و بهبود برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان.
27- کاهش مرگ و میر مادران و کودکان.
28- مبارزه با بیماریهای عمده (ایدز/ H.I.V، سل، مالاریا و ...).
29- حمایت مؤثر از تشکیل و توسعه تعاونیها و ایجاد و گسترش شهرکها و مجتمعهای تعاونی.
30- بسترسازی برای افزایش مشارکت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی زنان در روند توسعه استان.
31- نهادینه کردن رویکرد مدیریت عرضه و تقاضا و افزایش سطح آگاهی عمومی در مدیریت بهینه مصرف آب.
32- ایجاد زمینههای لازم برای جلب مشارکت مردمی و بخش خصوصی در بهرهبرداری و مدیریت آب.
33- گسترش پوشش بیمههای اجتماعی و کاهش تلفات انسانی در اثر حوادث.
و) سیاستهای اجرایی:
1- ترویج مکانیزاسیون در شالیزارها و باغات چای.
2- ترویج روشهای بیولوژیکی و تلفیقی مبارزه با آفات.
3- تقویت مؤسسات و ایستگاههای تحقیقاتی مرتبط با محصولات ویژه استان.
4- حمایتهای مالی و فنی و اجرایی از واحدهای بهرهبرداری بزرگ مقیاس.
5- تعیین تکلیف مالکیت اراضی و ممانعت از تفکیک و خرد کردن اراضی کشاورزی.
6- گسترش مراکز آموزشهای فنی و حرفهای و ترویج یافتههای علمی متناسب با محورهای توسعه.
7- حمایت مالی و برنامههای تشویقی برای خروج دام از جنگل.
8- ساماندهی جنگلنشینان در قالب تعاونیهای بهرهبرداری اصولی از جنگل.
9- اجرای برنامه جامع آبخیزداری استان.
10- شناسایی و بهرهبرداری مؤثرتر از منابع آبهای زیرزمینی و تلفیق بهینه آن با آبهای سطحی.
11- کاهش میزان ورود فاضلابهای شهری و صنعتی به رودخانهها و تالابهای استان، بهویژه تالاب انزلی.
12- اختصاص اراضی ساحلی و جنگلی با کاربری عمومی با تأکید بر احیاء و حفظ جنگلها و حریم دریا و رودخانهها.
13- ساماندهی حاشیه رودخانههای داخل شهری و حاشیه محورهای ارتباطی گردشگری و تجمیع خدمات بین راهی در مجتمعهای ویژه.
14- برقراری تشویقها و محدودیتهای لازم برای آزادسازی تدریجی اراضی در ساحل دریا و حاشیه رودخانهها.
15- تخصیص زمینهای غیرقابل کشت به ایجاد شهرکها و نواحی صنعتی و توسعه شهری.
16- سطحبندی و تعیین استانداردهای لازم برای قطبها و کانونها و محورهای گردشگری استان با عملکرد ملی و فرا ملی.
17- برقراری تسهیلات لازم برای جذب سرمایههای خارجی و داخلی جهت توسعه زیرساختها و تأسیسات گردشگری در قطبها و کانونها و محورهای با عملکرد ملی و فرا ملی.
18- سرمایهگذاری در ترانزیت، حمل و نقل و مبادلات خارجی.
19- تشویق تشکلهای تخصصی و حمایت مالی و قانونی از آنها.
20- اولویت سرمایهگذاری در صنایع با تکنولوژی بالا و نوین و صنایع پاک و غیرآلاینده با جهتگیریهای صادراتی.
21- تقویت زنجیرههای تولید و خوشههای صنعتی در فعالیتهای صنعتی استان.
22- توسعه شبکههای ارتباطی سریع.
23- توسعه حمل و نقل و بسترسازی مناسب جهت افزایش ترانزیت کالا، بهویژه کالاهای کانتینری بهمنظور بهرهبرداری بهینه از تأسیسات بندری.
24- واگذاری نگهداری تأسیسات حمل و نقل به بخش خصوصی.
25- جایگزینی مصرف گاز طبیعی با اولویت مراکز صنعتی و شهری و جایگزینی مصرف CNG بهجای سایر فرآوردههای نفتی.
26- کاهش مصرف نیروگاهها و تلفات شبکه.
27- بهکارگیری انرژیهای نو تجدیدپذیر برای تأمین برق.
28- گسترش فیبر نوری و پوشش کامل خدمات عالی مخابراتی.
29- اولویت توسعه شهری با تقویت مراکز شهرستانها و تجهیز فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی در شهرهای واقع در محورهای شرقی و غربی و شمال غربی استان.
30- توسعه عمودی شهرها، بهرهگیری از اراضی موات و بایر داخل شهرها، احیاء و نوسازی و بهسازی بافتهای تاریخی و قدیمی شهرها و تدوین مقررات ساخت و سازهای شهری.
31- انتقال صنایع بزرگ قدیمی به شهرکها و نواحی صنعتی و ساماندهی صنایع مزاحم و آلاینده شهرها.
32- تجهیز سلسله مراتب شبکه شهرهای کوچک، روستا ـ شهرها و روستاهای مرکزی به خدمات اجتماعی و پشتیبانی تولید.
33- اولویت توسعه روستایی با تقویت روستاهای مرکزی و بالا بردن توان عملکرد آنها با نواحی مجاور، ایجاد تنوع شغلی در روستاها بهمنظور توانمندی خانوارهای روستایی.
34- سرمایهگذاری جهت ایجاد شهرکهای علمی و دانشگاهی.
35- توسعه پژوهشهای علوم پایه و فنآوریهای نوین.
40- تبدیل دامپروریهای سنتی به دامداریهای صنعتی و نیمه صنعتی.
41- توسعه کشتهای گلخانهای.
42- اصلاح نژاد دامهای بومی و تکثیر دامهای اصلاح شده.
43- ساماندهی نظام خدماترسانی و پشتیبانی تولید در بخش کشاورزی.
44- توسعه و حمایت از فعالیتهای پیشین و پسین نوغانداری.
45- توسعه کمی و کیفی پرورش زنبور عسل.
46- بهبود مدیریت تقاضای آب با ایجاد تشکلهای آببران.
47- توسعه و گسترش جنگلهای دستکاشت اقتصادی.
48- ایجاد بسترهای مناسب بهمنظور افزایش بخش خصوصی و تعاونی در فعالیتهای جهانگردی استان از طریق تقویت ارتباطات اجتماعی، فرهنگی و خدماتی میان مردم ساکن در مراکز سیاحتی با مسافران و تقویت انجمنهای مردمی برای حفظ میراث و محیط طبیعی.
49- تقویت جاذبههای ییلاقی، جنگلی و تلفیق آن با توریسم ورزشی، تفریحی و فرهنگی با هدف طولانی کردن مدت اقامت گردشگران.
50- تکمیل پروژههای زیربنایی، احداث و تجهیز روبناها بهمنظور تقویت نقاط گردشگری متعارف و همچنین احداث پروژههای زیربنایی جهت شناساندن و ارتقاء جذابیت نقاط گردشگری غیرمعروف.
51- تقویت فعالیتهای بالاسری و فعالیتهای صرفاً مولد بخش گردشگری با هدف جلب گردشگران داخلی و در راستای توزیع مجدد و افزایش درآمد و همچنین جلب گردشگران خارجی با هدف بازاریابی و تبلیغ.
52- کمک و حمایت بخش خصوصی در ایجاد تأسیسات اقامتی، تفریحی و ورزشی.
53- جذب گردشگران در تمام فصول سال با توجه به تنوع جاذبههای سیاحتی.
54- ایجاد بستر مناسب نرمافزاری و سختافزاری جهت راهاندازی تجارت الکترونیکی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی استان.
55- تشویق سرمایهگذاران خصوصی به فعالیت در حوزه صنایع الکتریک، الکترونیک و الکترومکانیک، تولید لوازم بهداشتی، آرایشی و دارویی، صنایع تبدیلی فرآوردههای کشاورزی و دامی و غذایی، صنایع بستهبندی و صنایع بافندگی.
56- تجهیز و تکمیل زیربناها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی استان.
57- ایمنسازی شبکه حمل و نقل جادهای استان بهمنظور کاهش تصادفات جادهای.
58- فراهم نمودن امکان دسترسی سریع و آسان کلیه مردم استان به شبکه دیتا.
59- مکانیزه کردن خدمات مربوط به مدیریت شهری با استفاده از IT برای روانسازی جریان اطلاعات در شهرها.
60- افزایش حفاظت از شهرها و سایر سکونتگاههای جمعیتی از خطرات ناشی از حوادث غیرمترقبه، خصوصاً سیل و زلزله.
61- جهتدهی استقرار صنایع کوچک در نقاط روستایی.
62- مدیریت بهینه دفع اصولی فاضلابهای شهری و صنایع آلاینده.
63- بسترسازی برای ورود بخش خصوصی و تشکلهای مردمی (NGO) در زمینه فرهنگی با نظارت بخش دولتی.
64- بسط و توسعه ورزشهای همگانی، قهرمانی و حرفهای.
65- گسترش مراکز آموزش عالی با اولویت دورههای دکترا و کارشناسی ارشد و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی متناسب با قابلیتها و محورهای توسعه استان.
66- تقویت گروههای کار و تشکلهای کوچک.
67- گسترش بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار.
68- بسط و توسعه فعالیتهای قرآنی.
69- اولویت اعطای تسهیلات بانکی به طرحهای نیمه تمام و راکد صنعتی و طرحهای مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی و کارگاهی.
70- تأمین و توزیع آب شرب بهداشتی با استانداردهای قابل قبول.
71- تطبیق مراکز پرورش، تولید، فرآوری و عرضه محصولات دامی با استانداردهای ملی و بینالمللی.
ی) اقدامات اولویتدار:
دستگاههای اجرایی زیر مکلفاند با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور حداکثر تا پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، اقدامات زیر را انجام دهند:
1- وزارت جهاد کشاورزی:
1-1- مطالعه و اجرای کمربند سبز برای تحدید توسعه فعالیتهای غیرکشاورزی و مرتعداری.
1-2- تهیه طرح حفاظت و بازسازی و بهرهبرداری از ذخائر آبزیان دریای خزر.
1-3- اجرای دورههای آموزشی ترویجی مبتنی بر افزایش بهرهوری در تولید محصولات کشاورزی.
1-4- تسریع و تسهیل در تکمیل و راهاندازی مجتمع کشتارگاهی صنعتی کشتار دام جهت پوشش تمامی شهرستانهای استان.
1-5- تدوین ضوابط بهرهبرداری از آببندانهای استان با همکاری وزارت نیرو.
1-6- مطالعه و بررسی مسائل مربوط به کشت، فرآوری و بازاریابی محصول چای با همکاری وزارتخانههای صنایع و معادن و بازرگانی.
1-7- تسریع در اجرای طرح یکپارچهسازی، تجهیز و نوسازی شالیزارهای استان (سالانه حداقل 20 هزار هکتار).
1-8- تقویت توان علمی و استفاده از یافتههای فنی مؤسسات تحقیقاتی کشاورزی، دامی و شیلاتی موجود در استان و تجدید نظر در شرح وظایف و سازماندهی آنها با هدف توجه آنها به ابعاد اقتصادی ـ اجتماعی.
1-9- احداث آزمایشگاه مرجع و مرکز آزمایشگاه تشخیص بیماریهای آبزیان و باقیمانده دارو هورمون و سموم در محصولات دامی.
1-10- بررسی و معرفی سموم جدید در جهت مبارزه تلفیقی با آفات و بیماریهای گیاهی.
1-11- تدوین راهکارهای حمایتی بهمنظور توسعه نوغانداری صنعتی و فعالیتهای مرتبط با پرورش کرم ابریشم.
1-12- حفظ، اصلاح و توسعه توتستانهای شهرستان متناسب با اهداف توسعه نوغانداری.
1-13- تشکیل کلینیک گیاهپزشکی با همکاری بخش خصوصی.
1-14- توسعه پرورش ماهی قزل آلا در قفس دریایی، استفاده از چاههای آب کشاورزی و اراضی ساحلی.
1-15- توسعه پرورش ماهی خاویاری در قفسهای دریایی و اراضی ساحلی و پرورش ماهی در اراضی شالیزاری
1-16- ایجاد قرنطینه دریایی دامی.
1-17- ایجاد مرکز کنترل حوادث در جنگلها و آتشسوزی جنگلها.
1-18- مطالعه و احداث نواحی صنعتی در مناطق روستایی جهت استقرار واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک.
2- وزارت صنایع و معادن:
2-1- تدوین راهبردها و سیاستهای توسعه صنعتی با توجه به فعالیتهای محوری توسعه استان و سازگاری با شرایط زیستمحیطی و تأکید بر ارتقاء کیفی صنایع دستی استان.
2-2- تسریع در آمادهسازی و تأمین امکانات زیربنایی، بهویژه احداث تصفیهخانه و شبکه جمعآوری فاضلاب در شهرکها و نواحی صنعتی.
2-3- ایجاد پارکهای تحقیقاتی و فنآوری با هماهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری.
2-4- توسعه شهرکهای صنعتی (برای حفظ اراضی کشاورزی و شرایط زیستمحیطی).
2-5- ایجاد و گسترش صنایع تخصصی مرتبط با فرآوری ضایعات برنج با عملکرد ملی.
2-6- مطالعه و تهیه طرحهای جایگزین معادن کوهی بهجای معادن رودخانهای.
2-7- ایجاد فضاهایی بهمنظور نمایشگاه صنایع دستی در چهار نقطه استان.
2-8- ایجاد بازارچههای صنایع دستی در مناطق مستعد گردشگری استان.
2-9- احداث مجتمعهای کارگاهی، خصوصاً در شهرهای بزرگ استان.
2-10- تهیه نقشههای ژئوشیمیایی 1:100000 سراسر استان و بررسی زمینشناسی اقتصادی در محدوده کل استان در مقیاس 1:100000.
3- سازمان گردشگری و میراث فرهنگی:
3-1- جلب تورهای گردشگری طبیعی، ورزشی، تجاری، اکوتوریسم و سیاحتی از طریق راهاندازی جشنوارهها، نمایشگاهها، سمینارها، مسابقات قایقرانی، اسب سواری و ... .
3-2- استقرار نظام اطلاعرسانی جامع در زمینه گردشگری.
3-3- تأمین فضا بهمنظور برگزاری جشنوارههای بومی محلی از قبیل کشتی گیلهمردی، طناب بازی و ... .
3-4- ساماندهی طرحهای ساحلی و برنامهریزی برای استفاده مؤثر از نوار ساحلی و آزادسازی اراضی متصرفه.
3-5- کمک به طرحهای بزرگ گردشگری استان.
3-6- تأسیس امکانات اقامتی در نقاط گردشگری متناسب با سطوح مختلف درآمدی در قالب هتل، مهمانپذیر، رستوران، آلاچیق، اقامتگاههای کوهستانی و تأسیس نمازخانهها یا مساجد متناسب در داخل و یا کنار آنها برای انجام مراسم مذهبی.
3-7- تلاش بهمنظور شناسایی، کاوش، احیاء و بازسازی میراث فرهنگی استان با تأکید بر آق اولر، تپههای مارلیک و ... .
3-8- تسریع در تدوین ضوابط و ارائه تسهیلات برای بهرهبرداری بخش خصوصی از کاروانسراهای بین راهی و قلعههای تاریخی (قلعه رودخان).
3-9- تسریع در احداث موزه مردمشناسی گیلان (پروژه مشترک دانشگاه گیلان و طرف فرانسوی).
3-10- تکمیل و اصلاح سایتهای پژوهشی میراث در نقاط گردشگری استان.
3-11- احداث و راهاندازی مجموعه موزه و امکانات فرهنگی میدان شهرداری رشت.
3-12- ایجاد دهکدههای توریستی و ساحلی در نقاط مستعد استان.
3-13- تهیه و اجرای طرح گردشگری در تالابهای بوجاق آستانه اشرفیه، کیاکلایه لنگرود و امیرکلایه لاهیجان.
4- وزارت راه و ترابری:
4-1- تسریع در تکمیل مطالعات و اجرای بزرگراه آستارا ـ رشت.
4-2- تسریع در ساخت و ساز آزادراه قزوین ـ رشت و ادامه آن تا بندر انزلی.
4-3- تسریع در تجهیز محور سراوان ـ فومن ـ میانه.
4-4- توسعه و بهسازی فرودگاه رشت تا استانداردهای بینالمللی.
4-5- توسعه و تجهیز امکانات و تأسیسات بندر انزلی جهت ارتقاء ظرفیت تخلیه و بارگیری.
4-6- تهیه طرحهای اجرایی لازم برای احداث و تجهیز بنادر صیادی و گسترش صید صنعتی و صنایع شیلاتی.
4-7- اجرای کمربندی انزلی.
4-8- احداث بندر تجاری آستارا.
4-9- احداث فرودگاه آستارا.
4-10- راهاندازی حمل و نقل باری و مسافری در شبکه راههای آبی استان.
4-11- شناسایی و رفع نقاط حادثهخیز در محورهای مواصلاتی استان و اجرای طرحهای ایمنسازی مدارس در حاشیه راهها.
4-12- مطالعه و اجرای آزادراه انزلی ـ آستارا.
4-13- تکمیل محور فومن ـ شفت ـ سراوان با احداث کمربندی شرقی سراوان ـ سنگر ـ کوچصفهان.
4-14- مطالعه و اجرای راه آهن ساحلی حاشیه دریای خزر در سه استان گیلان، مازندران و گلستان.
4-15- احداث بزرگراه خط کناره (حسن رود ـ چمخاله ـ رودسر).
4-16- تسریع در احداث راه آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی.
4-17- مطالعه احداث آزادراه آستارا ـ رشت ـ چابکسر.
4-18- مطالعه احداث بزرگراه حسن رود ـ چمخاله ـ رودسر.
4-19- مطالعه احداث بزرگراه املش ـ سیاهکل ـ سنگر.
4-20- تدوین ضوابط حریم راهها متناسب با ارزش زمینهای کشاورزی و محدودیت اراضی راههای دسترسی.
4-21- احداث کمربندی لنگرود ـ شلمان.
5- وزارت مسکن و شهرسازی:
5-1- تهیه طرح ساماندهی مدیریت نوار ساحلی و کاربری زمین برای ناحیه جلگهای استان با همکاری وزارتخانههای جهاد کشاورزی، نیرو و سازمانهای جنگلها و مراتع و حفاظت محیط زیست.
5-2- تهیه و اجرای طرح بهسازی و احیاء بافتهای فرسوده شهری و ساماندهی حاشیه شهرها با تأکید بر الگوهای بومی (با همکاری وزارت کشور).
5-3- ایجاد مرکز همایشهای بینالمللی علمی، مذهبی و اجلاسها.
5-4- ایجاد بورس خدمات فنی و مهندسی و بورس زمین متری.
5-5- تسریع در تهیه طرحهای جامع شهری برای نقاط شهری فاقد طرح.
5-6- تسریع در تهیه طرحهای ناحیهای.
6- وزارت نیرو:
6-1- تمکیل سدهای مخزنی استور، پلرود، شهر بیجار و شفارود.
6-2- رسوب زدایی از دریاچه سد سپیدرود و لایروبی رودخانههای استان.
6-3- احداث نیروگاه سیکل ترکیبی پرهسر.
6-4- اتمام تصفیهخانه و شبکه جمعآوری فاضلاب شهری در شهرهای رشت، بندر انزلی، لاهیجان، رودسر، آستانه اشرفیه، صومعهسرا، تالش و آستارا و تهیه و اجرای طرحهای لازم برای سایر شهرهای استان.
6-5- تنظیم ضوابط اجرایی بهرهبرداری از سرشاخههای قزل اوزن و شاهرود (تضمین منحنی فرمان سدهای بالادست) بهمنظور تضمین تأمین آب شرب و کشاورزی کافی برای استان گیلان.
6-6- بازسازی، تکمیل و اتمام شبکههای آبیاری و زهکشی.
6-7- تسریع در دیوارهسازی اراضی حاشیه تالاب انزلی بهمنظور احیای اراضی غرقابی شالیکاری و جلب گردشگر.
6-8- بازسازی و رسوبزدایی استخرهای ذخیره آب و استفاده دو منظوره آبزیپروری.
6-9- مطالعه و اجرای طرحهای ساماندهی رودخانههای استان.
6-10- اصلاح و بازسازی شبکههای انتقال انرژی.
6-11- احداث سدهای مخزنی و کوتاه نیرود، خالصان، عزیز کیان، یوروش، لاسک و آستارا چای.
6-12- برخورداری صددرصد جمعیت روستایی روستاهای بالای 20 خانوار از آب آشامیدنی سالم بهداشتی.
6-13- تکمیل و اجرای طرح جامع آبرسانی به روستاهای غرب و شرق گیلان.
6-14- ساماندهی رودخانههای عبوری از داخل شهرهای استان با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست.
6-15- احداث فاز دوم تصفیهخانه رشت بهمنظور آبرسانی به شهرهای شرق نزدیک.
6-16- تکمیل مطالعات جامع مهندسی و سواحل و اجرای عملیات ساماندهی رودخانه سپیدرود و آستارا چای.
6-17- انجام مطالعات تعیین حد بستر و حریم رودخانهها، خصوصاً رودخانه سپیدرود.
7- وزارت بازرگانی:
7-1- راهاندازی نمایشگاههای دائمی بینالمللی با هدف توسعه صادرات.
7-2- تجهیز زیرساختهای مورد نیاز حمل و نقل، بهویژه حمل و نقل دریایی.
7-3- احداث نمایشگاه و بورس محصولات عمده کشاورزی منطقه.
7-4- احداث پایانههای صادراتی جهت پردازش، بستهبندی و حمل کالاهای صادراتی به مقصد بازارهای هدف (با همکاری جهاد کشاورزی).
7-5- تدوین برنامه تأمین نیازهای اساسی گردشگران در فصول گردشگری.
8- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:
8-1 ارتقاء سطح خدمات برتر بهداشتی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی در قالب بیمارستانهای قطبی با عملکرد منطقهای در شهرهای موجود در جلگه گیلان بر اساس نظام سطحبندی خدمات و درمان بستر کل کشور.
8-2- تکمیل سایت بزرگ دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در لاکان رشت.
8-3- احداث بیمارستان عمومی لاکان و تجمیع خدمات تخصصی.
8-4- حمایت از سرمایهگذاری بخش خصوصی در ایجاد فضاهای درمانی.
9- سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور:
9-1- تهیه طرح توسعه فضایی (آمایش سرزمین) منطقه شهرهای موجود در جلگه گیلان (دلتای سپیدرود) و محور شهر صنعتی رشت ـ منطقه آزاد تجاری صنعتی بندر انزلی و طرحهای توسعه فضایی نواحی شرقی و شمال غرب استان.
9-2- مطالعه و نقشهبرداری کل اراضی استان.
9-3- تخصیص منابع مالی لازم جهت ارتقاء شاخص راههای روستایی آسفالته استان تا حد میانگین کشوری.
9-4- تخصیص منابع مالی لازم جهت ارتقاء شاخص تأمین آب روستایی بهداشتی استان تا حد میانگین کشوری.
9-5- تخصیص منابع مالی لازم برای تکمیل و بهرهبرداری از تصفیهخانه و شبکه جمعآوری فاضلاب در شهرهای دارای طرح اجرایی.
9-6- تأمین تسهیلات و اعتبارات مورد نیاز جهت انجام اقدامات عاجل و میان مدت تکلیف شده سند توسعه به وزارتخانهها با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی.
10- سازمان حفاظت محیط زیست:
10-1- تدوین ضوابط و مقرارت لازم برای اعمال مدیریت و نظارت بر حفظ و بهرهبرداری از جنگلها و مراتع و تالابهای استان با همکاری وزارت جهاد کشاورزی.
11- وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری:
11-1- ایجاد گروه علوم اقتصادی در مراکز آموزش عالی استان.
11-2- ایجاد گروه حقوق و علوم سیاسی با گرایش بینالملل در مراکز آموزش عالی استان.
11-3- ایجاد گروه کامپیوتر و رشتههای مربوط به فنآوری اطلاعات (IT) در مراکز آموزش عالی استان.
11-4- ایجاد گروه هنرهای زیبا در مراکز آموزش عالی استان.
12- وزارت نفت:
12-1- مطالعه و احداث پالایشگاه در استان بهمنظور استفاده از منابع نفتی دریای خزر.
12-2- احداث پایانه سوخت در بندر انزلی.
12-3- افزایش پوشش گازرسانی روستایی بهمنظور صیانت از جنگل و منابع طبیعی.
12-4- بهسازی خطوط انتقال شبکه گاز موجود و اصلاح حریم خطوط انتقال شبکه برای استفاده بهینه از زمین.
12-5- احداث مجتمعهای پتروشیمی با توجه به مزیت نسبی استان.
12-6- اصلاح و بازسازی خطوط تغذیه و شبکههای مستهلک شده انتقال گاز در استان.
12-7- احداث ایستگاههای سوخت CNG
13- سازمان تربیت بدنی:
13-1- احداث دهکده المپیک با عملکرد ورزشهای آبی.
14- سازمان بهزیستی:
14-1- شناسایی کامل افراد نیازمند و آسیبپذیر.
14-2- تشکیل بانک اطلاعات مربوط به افراد آسیبپذیر.
14-3- اتمام ساختمان طرح جامع توانبخشی رشت.
15- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
15-1- اجرایی نمودن ساخت کتابخانه مرکزی رشت.
15-2- ایجاد مجتمع و شهرک سینمایی در مرکز استان و ساخت سالن سینما در سایر شهرستانهای فاقد سینما با مشارکت بخش خصوصی.
16- سازمان تبلیغات اسلامی:
16-1- تأسیس ساختمان مستقل کانون قرآن و نمایشگاه و فروشگاه محصولات قرآنی.
16-2- تجهیز 50 مسجد استان به سایت تبیان.
17- وزارت امور اقتصادی و دارایی:
17-1- ایجاد بورس اوراق بهادار.
17-2- ایجاد بورس اسعار.
ردیف |
شاخصهای هدف |
واحد اندازهگیری |
سال 1383 |
سال 1388 |
1 |
نرخ رشد جمعیت |
درصد |
1 |
0.77 |
2 |
نسبت شهرنشینی از کل جمعیت |
درصد |
53 |
54.2 |
3 |
نرخ بیکاری* |
درصد |
12.1 |
8.9 |
4 |
نسبت بهرهبرداری (برداشت) از منابع آب سطحی به کل حجم آبهای قابل تجدید |
درصد |
43 |
55 |
5 |
نسبت بهرهبرداری (برداشت) از منابع آب سطحی به کل حجم آبهای قابل تجدید و استحصال زیرزمینی |
درصد |
53 |
60 |
6 |
نسبت آب قابل تنظیم به آب تجدید شونده |
درصد |
40.92 |
53.61 |
7 |
نسبت حجم مخزن به آب تجدید شونده |
درصد |
44.64 |
52.93 |
8 |
کل تولید محصولات زراعی در سال افق |
هزار تن |
- |
1399 |
9 |
کل تولید محصولات باغی در سال افق |
هزار تن |
- |
539 |
10 |
تولید محصولات دامی در سال افق |
هزار تن |
- |
471 |
11 |
سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان |
درصد |
17.6 |
18.8 |
12 |
سهم بخش کشاورزی در اشتغال استان |
درصد |
36.5 |
34 |
13 |
سهم بخش صنعت و معدن در تولید ناخالص داخلی استان |
درصد |
11.8 |
12.8 |
14 |
سهم بخش صنعت و معدن در اشتغال استان |
درصد |
18.5 |
20 |
15 |
نسبت مساحت مناطق تحت کنترل محیط زیست به کل مساحت استان |
درصد |
14 |
26 |
16 |
ارزش سالانه صادرات غیرنفتی |
میلیارد ریال |
2000 |
3000 |
17 |
نسبت جمعیت باسواد 6 ساله و بالاتر به کل جمعیت 6 ساله و بالاتر |
درصد |
88.45 |
89.52 |
18 |
پوشش تحصیلی جمعیت 6 تا 18 ساله |
درصد |
89.76 |
89.77 |
19 |
نسبت دانشجو به یکصد هزار نفر جمعیت |
نفر |
1852 |
2597 |
20 |
تعداد مؤسسات، مراکز، کانونهای فرهنگی و هنری و اردوگاههای پرورش کودکان و نوجوانان و جوانان |
عدد |
101 |
186 |
21 |
تعداد مراکز، کانونها و قطبهای جهانگردی تجهیز شده، بناهای مهم تاریخی و فرهنگی تعمیر و ساماندهی حریم شده |
عدد |
246 |
646 |
22 |
سرانه فضاهای ورزشی (سرپوشیده و باز) در کل جمعیت |
متر مربع |
0.09 |
0.14 |
23 |
تعداد مراکز ملی، قطبهای پژوهشی، پارکها و مراکز رشد علم و فنآوری |
عدد |
1 |
10 |
24 |
نسبت ساختمانهای با مصالح بادوام به کل ساختمانها |
|
|
|
25 |
تولید سالانه مسکن به ازای هر هزار نفر جمعیت |
|
|
|
26 |
ضریب نفوذ تلفن ثابت |
|
|
|
27 |
ضریب نفوذ تلفن همراه |
|
|
|
28 |
ضریب نفوذ اینترنت |
|
|
|